فرکانس چیست؟ انواع طول موج کدامند؟

فرکانس چیست؟

فرکانس چیست؟ با توجه به سوالات زیادی که کاربران در این زمینه مطرح می کنند، در این مطلب قصد داریم به صورت کامل مفهوم فرکانس را مورد بررسی قرار دهیم. مفهوم فرکانس چیست؟ دسته بندی انواع سیستم ها براساس فرکانس چگونه است؟  اگر قصد دارید پاسخ این سوالات را بدانید، حتما تیم فون سیستم را به عنوان نمایندگی رسمی سیستم های مخابراتی و سانترال پاناسونیک را در این مقاله تخصصی همراهی کنید.

 

فرکانس چیست؟

فرکانس چیست؟

بعضی از کلمات در بحث های مختلف دارای معانی متفاوتی است، که فرکانس هم جز این دسته می باشد. تعریف عمومی فرکانس چیست؟ عبارت است از تعداد چرخه در ثانیه یا به عبارتی دیگر، تعداد تکرار یک عمل تکراری در واحد زمان (که گاها واحد زمان را ثانیه در نظر می گیرند). فرکانس را با واحد هرتز (Hz) اندازه گیری می نمایند، که این نام بر گرفته از فیزیک دان آلمانی یعنی هاینریش رودولف هرتز می باشد. واحدهای دیگری جهت اندازه گیری فرکانس وجود دارد همانند: دور بر دقیقه (rpm) و همچنین سیکل بر ثانیه. به عنوان مثال، اگر شما توانستید در طول 1 ثانیه تعداد ده مرتبه دست هایتان را به هم بزنید، در این هنگام فرکانس شما ده هرتز خواهد بود.

هنگامی که می گویند قدرت CPU شما معادل با ۲٫۴ میلیارد هرتز می باشد، این بدین معناست که CPU قادر خواهد بود در هر ثانیه تعداد ۲٫۴ میلیارد دستورالعمل را پردازش نماید. منظور این که می گویند نرخ بازسازی صفحه در مانیتور ۶۰ هرتز می باشد یعنی در هر یک ثانیه تعداد ۶۰ مرتبه تمامی صفحه مانیتور به صورت پیکسل به پیکسل از بالا به پایین، با رنگ های جدیدی جایگزین می‌ گردد. در مبحث فرکانس چیسن؟ قاعدتاً تعداد ۶۰ مرتبه در ثانیه آنقدر سریع می باشد که چشم شما آن را احساس نکند در صورتی که این تصویر حداقل ۶۰ بار در هر یک ثانیه رفرش خواهد شد. مثالی دیگری که می توان عنوان نمود این است، هنگامی که گفته می شود یک صدا با نرخ نمونه برداری برابر با ۴۴۱۰۰ هرتز ضبط گردیده، یعنی برای تبدیل صدایتان که آنالوگ می باشد ، به صدای کامپیوتری که دیجیتال است ، از موج صدای شما تعداد ۴۴۱۰۰ مرتبه در ثانیه نمونه گرفته شده است که این نمونه ها را به اعداد باینری تبدیل نموده و بر روی حافظه ذخیره کرده‌ است.

امواج رادیویی به طور کلی دارای 3 ویژگی می باشند:

    1.  فرکانس
    2. طول موج
    3. قدرت

فرکانس چیست؟ و طول موج چه تعریفی دارد؟

در بررسی مبحث فرکانس چیست؟ باید بگوییم که امواج رادیویی دارای نوساناتی می باشند که به این معنی است که مکررا در حال افزایش بوده و به نقطه ارتعاش و همچنین نوسان خواهند رسید، که اصطلاحا به آن پیک گویند و در مرتبه بعدی به حداقل و پایین ترین حد خود می رسند که در اصطلاح فیزیکی به آن فید و یا کاهش فرکانس می گویند.

این افزایش و کاهش فرکانس در این امواج به طور مکرر پدید خواهند آمد.

حرکتی از اولین پیک و به سمت دومین پیک، یک دوره و یا سیکل نامگذاری می شود.

واژه فرکانس و هر آنچه که فرکانس نامیده می شود دقیقا اشاره به میزان نوسان آن موج دارد.

در واقع تعداد سیکل هایی که در 1 ثانیه انجام می شود.

همانگونه که بیان شد، فرکانس با واحدی به نام ” هرتز ” اندازه گیری می شود.

هر هرتز شامل یک سیکل در هر ثانیه می باشد.

فاصله بین دو پیک متوالی را طول موج انرژی می نامند.

تعداد 5 فرکانس برای انواع سیستم های ردیاب در دنیا در نظر گرفته شده است.

سیستم ها در هر رده فرکانس، دارای توانایی های متفاوتی می باشند که می توانند سیگنال ها را در فاصله ای خاص دریافت و از مواد و اجسام کدر مانند فلزات، سدیم، گرافیت و همچنین مایعات عبور دهند.

در مبحث فرکانس چیست؟ این نکته باید در نظر گرفته شود که تفاوت های تکنیکی خاصی در سیستم هایی که به نوعی با فرکانس در ارتباط می باشند همراه است.

 

1- سیستم هایی با فرکانس پائین ( LF )

به طور کلی فرکانس پایین در بین 9 الی 135 کیلوهرتز خواهد بود که این میزان با طول موج رابطه نسبی دارد و از طرف دیگر طیف وسیعی را از امواج رادیویی استفاده می کند.

نمونه های این سیستم : سیستم هواپیمایی ، ردیاب زیر دریایی ، سیستم های زمان سنج ، سرویس های رادیویی نظامی و ارتشی.

به طور کلی در این سیستم ها میزان خواندن بسیار آهسته و کند است که این مورد به هیچ عنوان مشکلی در ارتباط با عملکرد کل مجموعه ایجاد نمی نماید. آنتن این سیستم ، با موج های بلند ، بزرگ و همچنین گران کار می کند ، تگ های فرکانس پایین در فاصله ای حدود پنجاه سانتی متر قابل خواندن خواهد بود ، از طرفی تگ های فرکانس پایین ، قابلیت ذخیره نمودن با 60 کاراکتر را دارا می باشند که به راحتی در اجسام و مواد کدر نفوذ می نمایند.

2- سیستم هایی با فرکانس بالا

به طور کلی فرکانس های بالا در سراسر جهان از فرکانسی در حدود 15.567 تا 13.553 مگاهرتز استفاده می نمایند و موج های 13.56 تقریبا با طولی معادل 22 متر خواهند بود.

این تگ ها بسیار کم هزینه تر از تگ هایی با فرکانس پایین تر می باشند که تکنولوژی مرتبط با آن ها پویا و همچنین کاملا تکامل یافته است.

3- سیستم های باند رادیویی غیر حرفه ای

در بیان مفهوم فرکانس چیست؟ و به طورکلی فرکانسی در حدود 440 تا 430 مگاهرتز برای این مورد در سراسر دنیا در نظر گرفته اند.

باند غیرحرفه ای از طول موجی در حدود 1 متر استفاده می نماید.

قدرت مورد نیاز جهت استفاده از یک باند غیرحرفه ای در یک سیستم فعال، حدود یک میلی وات برای صد متر ارتباطی خواهد بود.

4- فرکانس چیست؟ و سیستم های فرکانس های بالای الترا ( UHF )

سیستم های فرکانس های بالای الترا از فرکانس هایی در حدود 930 تا 860 مگاهرتز استفاده می نمایند. این فرکانس با طول موجی در حدود 33 سانتی متر مطابقت داشته و همین طول موج نیز در بخش پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

5- سیستم های مایکروویو (Microwave )

در مورد مبحث فرکانس چیست؟ بابد بگوییم که سیستم های مایکروویو از فرکانسی در حدود 2.45 گیگاهرتز استفاده نموده که فرکانس مورد نیاز در این سیستم دقیقا مانند فرکانسی می باشد که در تلفن های باطری دار و یا حتی دیگر تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین فرکانس 2.45 گیگاهرتز، فرکانسی می باشد که در آن آب به جوش خواهد آمد و به همین دلیل در مایکروفر از آن استفاده می نمایند و به این معنی است که پتانسیلی جهت مداخله بین این وسایل و سیستم ردیاب وجود دارد.

آموزش سانترال و فروش تجهیزات مخابراتی

فون سیستم به عنوان نمایندگی رسمی فروش و خدمات تجهیزات مخابراتی و شبکه در ایران، بهترین قیمت مرکز تلفن سانترال پاناسونیک را در اختیار شما قرار می دهد. علاوه بر این می توانید تجهیزات جانبی ماننند کارت سانترال و تلفن سانترال را با بهترین قیمت از فروشگاه فون سیستم و به صورت آنلاین خریداری نمایید. همچنین فون سیستم در بخش آموزش سانترال سعی کرده است تا خدمات جدیدی را به کاربران و همکاران گرامی ارائه دهد تا بتوانند به راحتی مشکلات نصب، راه اندازی و برنامه ریزی این دستگاه را برطرف نمایند.

در این مقاله سعی کردیم تا شما را بیشتر با مفهوم فرکانس چیست؟ آشنا کنیم. البته که هرکدام از موارد فوق خود شامل موارد مفصل تری میشود که در این مقاله نمیگنجد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
47763